Kuala Lumpur Weather Forecast

Tuesday, September 23, 2008

Madrasah Muhajirin, Myanmar






Madrasah Muhajirin di Timur Laut Myanmar ini di pelopori oleh seorang Ulamak bernama Maulana Ghafur. Madrasah Tahfiz ini di biayai sepenuhnya atas daya usaha beliau secara individu juga sumbangan masyarakat. Para pelajarnye tidak di kenakan apa-apa bayaran. Mereka terus berusaha menghidupkan Ilmu dan agama Allah serta dakwah di bumi Myanmar. Negara mundur yg serba serbi kekurangan ditambah dgn tekanan oleh pemerintah rejim tentera Myanmar yg bersifat kuku besi terhadap umat islam, yakni mereka tidak memberi pengiktirafan kpd Ugama Islam.

Para pelajar di Madrasah ini hanya mampu makan nasik sekali sehari tanpa apa-apa lauk kecuali kacang Dal berkuah air serta garam. Pakaian yg tidak pernah mencukupi, sekadar menutup aurat serta keadaan madrasah yg separuh siap tetapi telah digunakan sepenuh walaupun hanyi berlantaikan tanah dan berdindingkan bata. Qurannya adalah naskah2 lama yg koyak2, namun madrasah ini berazam melahirkan ramai hafiz al quran dari peringkat kanak2 kecil lagi

Begitulah kesukaran mereka untuk mencari ilmu. Kami berusaha membantu sekadar terdaya memandangkan tempat ini agak terpencil dan negara Myanmar sendiri yg tidak gemar rakyat asing utk melawat negara mereka.

Kalau sudi bantulah!

No comments: